Τα καλύτερά μας χρόνια: Η δημόσια τηλεόραση στον τηλεοπτικό ανταγωνισμό


Το format, όπως είναι ο διεθνής όρος για τις τηλεοπτικές ιδέες-προϊόντα, είναι ισπανικό. Πρόκειται για μία άκρως επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά, η οποία προβάλλεται ανελλιπώς από το 2001, στο πρώτο κανάλι της Television Espanola, υπό τον τίτλο «Cuentame».  Καταπιάνεται με την πορεία μίας εξαμελούς οικογενείας στις δεκαετίες ’60, ’70 και ’80, από τον Φράνκο έως τον Χουάν Κάρλος.

Στα καθ’ ημάς, η πρώτη σαιζόν εκκινεί το 1969, επί «Εθνοσωτηρίου», όπως την έλεγαν τότε. Η επίδρασις της Δικτατορίας, όπως την λέμε σήμερα, είναι ένα από τα κεντρικά θέματα της σειράς, όπου οι Έλληνες σεναριογράφοι καλούνται να αποφύγουν τα στερεότυπα και τος προκαταλήψεις. Τις περισσότερες φορές τα καταφέρνουν, αν και δεν αποφεύγονται οι υπερβολές, όπως π.χ. στον ρόλο του Ρένου Χαραλαμπίδη ως αρχετύπου του χουντικού λαμόγιου.

Αρωγός στο όλο εγχείρημα είναι το πολύτιμο αρχείο της κρατικής τηλοψίας, αφού πολλές σκηνές ντύνονται με τα πλάνα εποχής. Η αγορά της πρώτης τηλεοπτικής συσκευής της οικογενείας Αντωνοπούλου αναμένεται να αλλάξει άρδην την ζωή τους. Από το πρώτο επεισόδιο με την προσελήνωση του «Apollo 11» έως τον «Άγνωστο Πόλεμο», του Νίκου Φώσκολου, που καθήλωνε κάθε βράδυ τις ελληνικές οικογένειες έμπροσθεν της μικρής οθόνης, η σειρά «Τα καλύτερά μας χρόνια» αποτελεί, επίσης, μία σύνοψη της ιστορίας της ελληνικής τηλοψίας.

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα νοσταλγήσουν, ενώ οι νεώτεροι θα κάνουν μία βουτιά σε ένα παρελθόν που εγνώριζαν μόνον μέσα από τις διηγήσεις των γονέων ή των παππούδων τους. Αξίζει συγχαρητηρίων το δίδυμο των σεναριογράφων, ήτοι των Κατερίνας Μπέη («Ευτυχία») και Νίκου Απειρανθίτη («Η αγάπη άργησε μία μέρα), για την απόδοση των διαλόγων, αλλά και της σπουδαίας σκηνοθέτιδος του Κινηματογράφου Όλγας Μαλέα, για τις όμορφες εικόνες, όπως παραδείγματος χάριν την σκηνή απείρου κάλλους όπου η γιαγιά της οικογενείας λιβανίζει το πορτραίτο του βασιλέως Κωνσταντίνου. Αποκάλυψη αποτελεί ο μικρός Άγγελος, τον οποίο υποδύεται ο Μανώλης Γκίνης, ενώ καθηλωτική είναι η αφήγησις του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου.



Πηγή