Την ώρα που κορυφαία γερμανικά ΜΜΕ προσπαθούν να ρίξουν τους τόνους για τις πιθανές «αλυσιδωτές αντιδράσεις» μετά το «κλείσιμο» των γερμανικών συνόρων που ξεκινάει από τα ξημερώματα Δευτέρας (16/9), το βέβαιο είναι ότι η πίεση στο μεταναστευτικό αυξάνεται για τις χώρες πρώτης υποδοχής, όπως είναι η Ισπανία, η Ιταλία και φυσικά η Ελλάδα.
Οι Γερμανοί έθεσαν σε ισχύ έλεγχους κατά μήκος όλων των συνόρων της επικράτειας, δηλαδή τους επιτόπιους ελέγχους διαβατηρίων σε όλα τα χερσαία σύνορά με στόχο την «καταπολέμηση του διασυνοριακού εγκλήματος και τον περαιτέρω περιορισμό της παράτυπης μετανάστευσης», όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Εσωτερικών την Κυριακή.
Έτσι, η χώρα που επί χρόνια τασσόταν υπέρ της πολιτικής των «ανοικτών συνόρων, έκανε «στροφή» 180 μοιρών, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις εσωτερικές ακροδεξιές πολιτικές αντιδράσεις για το μεταναστευτικό, φτάνοντας να γίνει η πρώτη που «κλείνει» τα σύνορά της.
Αυτό οδήγησε τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, να επισημάνει ότι «η απάντηση της ΕΕ στο πρόβλημα της μετανάστευσης δεν μπορεί να είναι η κατάργηση της Σένγκεν», μία από τις κυριότερες ευρωπαϊκές κατακτήσεις περί ελεύθερης μετακίνησης στο εσωτερικό της ΕΕ.
Ωρολογιακή «βόμβα» στα θεμέλια της ΕΕ
Το αν θα ακολουθήσουν και άλλα κράτη – μέλη το γερμανικό παράδειγμα με τα διευρυμένα μέτρα, μένει να φανεί, όμως στην Κομισιόν γνωρίζουν ότι αν προκληθεί «ντόμινο», κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με «βόμβα» στα θεμέλιά της.
Μάλιστα, στα νοτιοανατολικά σύνορα της Γερμανίας οι συνοριακοί έλεγχοι ξεκίνησαν ήδη, δηλαδή σε Αυστρία, Ελβετία, Τσεχία και Πολωνία, ενώ από τα ξημερώματα επεκτείνονται και στα υπόλοιπα χερσαία σύνορα με Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ολλανδία και Δανία. Ήδη τα γειτονικά κράτη έχουν εκφράσει την ανησυχία τους ότι οι συνοριακοί έλεγχοι θα οδηγήσουν σε καθυστερήσεις, παρεμποδίζοντας την τακτική διασυνοριακή κυκλοφορία.
Αναλύτρια του Κέντρου Μετανάστευσης της Γερμανίας εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό: «Η γερμανική κυβέρνηση θέλει να δείξει ότι κάνει κάτι για τη μετανάστευση. Με όσα έχουν γίνει στις εκλογές είναι πολύ σημαντική κίνηση πολιτικά και δείχνει ότι η χώρα ανακτά τον έλεγχο των συνόρων της», ανέφερε η Σβένια Νιντερφράνκε στη DW και συμπλήρωσε:
«Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι συνοριακοί έλεγχοι λειτουργούν όχι σε βάρος των μεγάλων ”ψαριών”, αλλά τα ”μικρά” είναι αυτά που πιάνονται. Και δεν πρόκειται να συλληφθεί κάθε μικρός διακινητής γιατί προφανώς ξέρουν ότι υπάρχουν οι έλεγχοι και θα βρουν διαφορετικούς τρόπους για να πετύχουν το σκοπό τους».
Τα προβλήματα στην καθημερινότητα
Με τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται, ειδικοί φοβούνται πως θα αρχίσουν να σχηματίζονται μεγάλες ουρές, ειδικά στα βόρεια και δυτικά σύνορα της Γερμανίας. Η αστυνομία θα διενεργεί τους επιτόπιους ελέγχους «με ευελιξία και σύμφωνα με τις τρέχουσες απαιτήσεις ασφαλείας», δήλωσε το υπουργείο Εσωτερικών. Ωστόσο, η έκταση, η διάρκεια και οι τοποθεσίες για τους ελέγχους θα διαφέρουν κατά περίπτωση.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του δημόσιου δικτύου WDR της δυτικής Γερμανίας, βάσει πληροφοριών της Ομοσπονδιακής Αστυνομίας οι έλεγχοι θα διενεργούνται δειγματοληπτικά, προσωρινά και σε τυχαία σημεία που θα μεταβάλλονται. Κάθε άτομο που επιχειρεί διέλευση των συνόρων θα μπορεί να ελεγχθεί. Για αυτό όσοι μετακινούνται διασυνοριακά θα πρέπει να είναι σε θέση να επιδείξουν ανά πάσα στιγμή τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα. Επίσης δεν αποκλείεται και ο έλεγχος οχημάτων.
Στόχος των υπουργείων Εσωτερικών και Μεταφορών είναι να αποφευχθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση και τα «μπολιτιαρίσματα» στα σύνορα.
Μάλιστα, οι μεταφορικές εταιρείες προετοιμάζονται για μία ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση. Η ένωση μεταφορέων Logistics TLN αναφέρει στο WDR ότι καθημερινά περίπου 100.000 φορτηγά διασχίζουν μόνο τα σύνορα Γερμανίας και Ολλανδίας ενώ κάθε ώρα αναμονής κοστίζει 100 ευρώ ανά οδηγό.
Έχοντας την εμπειρία της πανδημίας αλλά και του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου, κατά το οποίο είχαν επίσης διενεργηθεί αντίστοιχοι έλεγχοι, φοβούνται για μεγάλους και επιζήμιους χρόνους αναμονής.