Με το «όπλο» (και) της διαφάνειας στις προσφορές, προκειμένου οι καταναλωτές πριν προβούν στην αγορά κάποιου αγαθού να γνωρίζουν επακριβώς το όφελος που θα αποκομίσουν, επιχειρεί το υπουργείο Ανάπτυξης να καταπολεμήσει την ακρίβεια.
Σούπερ μάρκετ: Κερδίζει έδαφος η πρωτοβουλία Θεοδωρικάκου για μειώσεις – Νέες τιμές σε 600 προϊόντα
Την ίδια ώρα, αυξάνονται και πληθύνονται τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών και στην ανανεωμένη λίστα που θα ανακοινώσει, την ερχόμενη εβδομάδα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ο αριθμός των κωδικών θα πλησιάζει στον αρχικό στόχο των 600 κωδικών και, σύντομα, αναμένεται να τον ξεπεράσει.
Πώς θα μπει τάξη στην «αναρχία» των προσφορών στα σούπερ μάρκετ
Με το πρόβλημα της ακρίβειας να «ακουμπά» πλέον περισσότερο στις υπηρεσίες (εστίαση, εισιτήρια αεροπλάνων, ασφάλιστρα, ενοίκια, φροντιστήρια, κομμωτήρια κ.λπ.) παρά τα τρόφιμα και τα είδη καθημερινής ανάγκης οι τιμές των οποίων έστω και οριακά υποχωρούν, αλλά σαφώς παραμένουν σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με το 2021, οι στρεβλώσεις και η παραπλάνηση των καταναλωτών σε επίπεδο προσφορών και προωθητικών ενεργειών, που τελικά φέρνουν κρυφές ανατιμήσεις, έχει μπει στο στόχαστρο του υπουργείου Ανάπτυξης.
Όπως έχει πει άλλωστε πολλές φορές ο υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος «Δεν θα σταματήσουμε ποτέ την προσπάθεια για αποκλιμάκωση των τιμών».
Αν και ο Κώδικας Δεοντολογίας σχετικά με τον ορθό τρόπο επικοινωνίας κάθε ανακοίνωσης μείωσης της τιμής (εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες ή άλλες συναφείς πρακτικές) έχει ήδη τεθεί σε ισχύ (3 Σεπτεμβρίου 2024), στην πράξη θα εφαρμοστεί από το 2025, προκειμένου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι προμηθευτές να προσαρμοστούν ανάλογα και κυρίως να πουληθούν όσα προϊόντα διατίθενται σήμερα υπό προώθηση βάσει των όσων ίσχυαν μέχρι πρότινος χωρίς όμως να προκληθεί οικονομική ζημιά στην οργανωμένη λιανική και στη βιομηχανία.
Μάλιστα εν όψει του εκπτωτικού γεγονότος της Black Friday και της Cyber Monday ας σημειωθεί ότι ο κώδικας δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης τιμής αφορά όλο το λιανικό εμπόριο και όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ.
Τι αλλάζει
Μεταξύ των αλλαγών που θα δουν από το 2025 οι καταναλωτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ θα είναι κατ’ αρχάς λιγότερες προσφορές και εξ αυτού του λόγου «δυνατότερες».
Κατά δεύτερον η συχνότητα των προσφορών θα περιοριστεί. Δεδομένου ότι η διαχείριση του απίστευτου όγκου των διάφορων προσφορών θα εκλογικευτεί και άρα θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση κόστους, τόσο για τους προμηθευτές όσο και για το λιανεμπόριο, πιστεύεται ότι η διαφορά αυτή θα περάσει στις τιμές. Αν και αυτή η εκτίμηση κριθεί αποκλειστικά και μόνο από τον ανταγωνισμό.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, για τις προσφορές, τα δύο βασικά σενάρια συζητήσεων είναι, να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν, δηλαδή να μην ισχύει ταυτόχρονα το 1+1 δώρο και το 50%, ή στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν γίνονται ταυτόχρονες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους.
Ας πάρουμε την περίπτωση των προσφορών όπου παρέχεται όμοιο προϊόν ως δώρο τύπου «1+1» για παράδειγμα στο αλεύρι (συσκευασία 1 κιλού) που είναι και ένα προϊόν άκρως επίκαιρο εν όψει Χριστουγέννων.
Εάν η τιμή του κιλού είναι 2 ευρώ και το «πακέτο» σε προσφορά «1+1 δωρεάν» πωλείται 2 ευρώ ο ισχυρισµός είναι ορθός. Όταν όμως διατίθενται στην τιµή των 4 ευρώ ο ισχυρισµός είναι ψευδής, όπως και στην περίπτωση που το «πακέτο» της προσφοράς πωλείται 3 ευρώ, καθώς αν και υπάρχει όφελος για τον καταναλωτή (2 ευρώ στο παράδειγµα), σε καµία περίπτωση δεν διατίθεται δωρεάν η δεύτερη συσκευασία.
Επίσης δεν επιτρέπεται να υπάρχει διαφορά μεταξύ της συσκευασίας της προσφοράς και της μονής συσκευασίας, κάτι που απαντάται αρκετά συχνά.
Επίσης κατά την ανακοίνωση µείωσης τιµής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιµή αναφοράς, βάσει της οποίας εφαρµόζεται η έκπτωση. Η τιµή αναφοράς είναι η χαµηλότερη που εφάρµοσε ο έµπορος κατά την περίοδο των 30 ηµερών πριν από την εφαρµογή της µείωσης της τιµής.
Αυξήθηκαν οι προσφορές
Σε κάθε περίπτωση ο τζίρος από τις προσφορές στις συνολικές πωλήσεις των σούπερ µάρκετ έχει αυξηθεί φέτος σε σύγκριση µε το 2023.
Στο εννεάμηνο εφέτος, σύμφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, το 25,8% των ταχυκίνητων αγαθών πωλούνταν υπό καθεστώς προσφοράς (αύξηση κατά 0,6 μονάδες σε σχέση με το 2023).
Τα προϊόντα φροντίδας του σπιτιού είναι η κατηγορία που παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση (+1,1 pp).
Συγκεκριμένα το 27% των πωλήσεων (από 25,9% πέρυσι) στα καθαριστικά έγινε κάτω από μιας μορφής προώθηση. Το ποσοστό αυτό στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας έφθασε στο 29,2% (από 28,5% πέρυσι), ενώ στα τρόφιμα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 25,4% από 25% στο εννεάμηνο του 2023.