A la carte και με βάση τον τζίρο τα νέα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων


Με το μάτι στην έξοδο στις αγορές και την προσπάθεια της Κυβέρνησης να μην αναγκαστεί να βγει χωρίς να το επιθυμεί, το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης προχωρά πλέον σε στοχευμένα μέτρα προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, δίνοντας ρευστότητα σε όσους πραγματικά έχουν ανάγκη, λόγω της μεγάλης κρίσης που υπάρχει από την πανδημία.

Όπως άλλωστε έχει ξεκαθαρίσει η Κυβέρνηση, εφεξής θα λαμβάνεται υπόψιν η μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων αλλά και το είδος της δραστηριότητας της κάθε εταιρείας, αφού η οικονομία παραμένει κλειστή λόγω των συνεχιζόμενων lockdown αλλά και του νέου κύματος της πανδημίας, που όπως φαίνεται είναι ήδη μπροστά μας.

Είναι ενδεικτικό ότι ο προϋπολογισμός οδηγείται σε ένα έλλειμμα ρεκόρ και στο Γενικό Λογιστήριο κάνουν «οικονομία δυνάμεων» στα ταμειακά διαθέσιμα των 32 δισ. ευρώ για να μην ξεφύγει ο λογαριασμός και αναγκαστούν να βγουν εκτάκτως στις διεθνείς αγορές.            

Το μήνυμα είναι ότι μόνο οι επιχειρήσεις που παραμένουν βιώσιμες παρά την πανδημία θα βοηθηθούν με επιπλέον παρεμβάσεις περίπου 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και οι οποίες θα μπορέσουν να εισφέρουν μέχρι τέλους στην αύξηση του ΑΕΠ. Έτσι τα νέα κεφάλαια στήριξης θα χορηγηθούν βάσει ειδικής κλίμακας αξιολόγησης που θα διαφοροποιεί το ύψος, το χρόνο και τη μορφή των ενισχύσεων.

Άλλωστε και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης έχει δώσει το στίγμα λέγοντας ότι τα επόμενα μέτρα θα στοχεύουν περισσότερο στις περιπτώσεις που υπάρχει σημαντικότερη μείωση τζίρου. Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και τώρα έχουμε παρατηρήσει ότι μπορεί στην ίδια περιοχή να έχουμε επιχειρήσεις που πάνε καλά για οποιονδήποτε λόγο και ανεξαρτήτως του ΚΑΔ και επιχειρήσεις που πάνε άσχημα. Γι’ αυτό έχουμε επιλέξει την ατομική προσέγγιση, υποστηρίζει ο υπουργός

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 15 μέρες που παραμένει κλειστό το λιανεμπόριο στις κόκκινες περιοχές ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας επιβραδύνεται κατά 0,8 με 0,9 % ενώ το πρωτογενές έλλειμμα αυξάνεται κατά 0,7% του ΑΕΠ.

Αυτό που λένε αξιωματούχοι της Κυβέρνησης είναι ότι διέξοδο στην δύσκολη αυτή συγκυρία μπορούν να δώσουν μόνο οι τουριστικές εισπράξεις με τους επιτελείς στο υπουργείο Οικονομικών να φέρνουν μπροστά το καινούργιο δυσμενές σενάριο για έσοδα μόλις 7- 8 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 40% των εισπράξεων του 2019, από 60% που προέβλεπε η αμέσως προηγούμενη αισιόδοξη εκδοχή. Αυτό το σενάριο κόβει 1,5% από την ανάπτυξη και οδηγεί τον προϋπολογισμό σε έλλειμμα μεγαλύτερο κατά 1,2% του ΑΕΠ.

Το νέο μοντέλο θα «σφραγίσει» το πακέτο που έρχεται και περιλαμβάνει την επιστρεπτέα προκαταβολή 7, την επιδότηση των παγίων δαπανών και την αύξηση του ποσού που θα διαγραφεί από δάνεια των τριών πρώτων κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Έτσι στην επιστρεπτέα προκαταβολή 7 ύψους 1 δισ. ευρώ που αναμένεται να «ανοίξει» μέσα στο Μάρτιο ο κύριος όγκος των φθηνών κρατικών δανείων θα χορηγηθεί σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις του τουρισμού, της εστίασης και των μεταφορών ενώ στο λιανεμπόριο και την παροχή υπηρεσιών προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους εμφάνισαν συγκριτικά τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου. Μάλιστα στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών υπάρχει σενάριο για αύξηση του ποσού διαγραφής πάνω από το 50% για συγκεκριμένες κατηγορίες.

Το οικονομικό προφίλ και η έκταση της ζημιάς θα αποτελέσουν το πλοηγό για το «κούρεμα» των δανείων που χορηγήθηκαν μέσω των τριών πρώτων κύκλων της επιστρεπτέας και το οποίο θα είναι κλιμακωτό. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αναδρομική διαγραφή του 50% θα ισχύσει για συγκεκριμένες κατηγορίες και όχι για όλους τους δικαιούχους. Επισημαίνεται ότι τα συνολικά ποσά που χορηγήθηκαν ήταν της τάξης των 3,4 δισ. ευρώ και τυχόν οριζόντια διαγραφή του 50% θα είχε βαρύ κόστος 1,7 δισ. ευρώ για το δημόσιο.   

Με «φίλτρα» θα γίνει και η επιδότηση των παγίων δαπανών ύψους 500 εκ. ευρώ στη βάση του ευέλικτου κοινοτικού προγράμματος για τις κρατικές ενισχύσεις.

Αν και δεν υπάρχουν ακόμα οριστικές αποφάσεις για το χρονοδιάγραμμα, το είδος και το ύψος της επιδότησης και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου το βέβαιο είναι ότι τα ποσοστά κάλυψης και οι επιλέξιμες δαπάνες (μισθολογικό κόστος, φόροι και τέλη λειτουργικά  έξοδα κ.α ) θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το μέγεθος και την προστιθέμενη αξία της επιχείρησης, τη πορεία του τζίρου και τον αριθμό των εργαζομένων.

Αρμόδια πηγή τόνιζε ότι δεν μπορεί να ικανοποιηθούν αιτήματα για γενικευμένη επιδότηση έως και 100% των παγίων δαπανών καθώς το κονδύλι είναι συγκεκριμένο.



Πηγή