Delphi Forum: Προοπτικές και προκλήσεις της Ελληνικής Ναυτιλίας στον 21ο αιώνα


Για τις προκλήσεις και τις προοπτικές της Ελληνικής Ναυτιλίας στον 21ο αιώνα, μίλησαν ο πρόεδρος του Ιδρύματος ΩνάσηΑντώνης Παπαδημητρίου, οι διευθύνοντες  σύμβουλοι της Eastern Mediterranean Maritime Θανάσης Μαρτίνος, της Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping CompanyΠάνος Λασκαρίδης και ο Ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & TradingΕυάγγελος Μαρινάκης, με συντονίστρια την δημοσιογράφο Μαρία Νικόλτσιου

 στο 6ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Το 2050 ως ορίζοντα για την επίτευξη των στόχων για τη Ναυτιλία, έθεσε ο κ. Παπαδημητρίου, ο οποίος αναρωτήθηκε αν τα 5000 πλοία που διαθέτει σήμερα η ελληνική ναυτιλία θα αντικατασταθούν έγκαιρα μέσα στα επόμενα χρόνια με πλοία νέας τεχνολογίας, υπογραμμίζοντας ότι το 2050 δεν είναι μακριά, λέγοντας :

«Η ελληνική ναυτιλία πρέπει να είναι υπηρεσία και όχι προϊόν. Η εφαρμογή της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία, αποτελεί το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Ως Έλληνες εφοπλιστές θα πείσουμε την Ευρώπη αναγκάζοντας την να δεχθεί την πραγματικότητα».

Από την πλευρά του, ο κ. Μαρτίνος, δήλωσε αισιόδοξος για το μέλλον, βασιζόμενος στην παράδοση των Ελλήνων ως ναυτικού λαού, σημειώνοντας :

«Η επιτυχία οφείλεται στο μοντέλο διαχείρισης και οικογενειακής διακυβέρνησης. Η ευελιξία και προσαρμοστικότητα είναι ίδιον των Ελλήνων εφοπλιστών».

Ο ίδιος αναφέρθηκε  στο σημαντικό, όπως είπε, δυναμικό των Ελλήνων ναυτικών, το οποίο αυξάνεται λόγω και των συνθηκών καθώς δημιουργείται ζήτηση καταρτισμένων και μορφωμένων στελεχών.

Για να προσθέσει : «Δεν πιστεύω ότι η ΕΕ θα επιβάλλει την αλλαγή του επιχειρηματικού μας πλαισίου. Η ΕΕ κάποια στιγμή θα αναγνωρίσει τη στρατηγική σημασία της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Θα ανακάμψει και η Μεγάλη Βρετανία, έστω “και με το ένα πόδι”», υπογραμμίζοντας: «Είμαστε σχεδόν οι μόνοι cross traders, ασχολούμενοι με εμπόριο τρίτων χωρών».

Κατόπιν, ο κ. Λασκαρίδης, επισήμανε πως «Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 58% της χωρητικότητας της Ναυτιλίας στην Ευρώπη», απαριθμώντας ως βασικές προκλήσεις για τη Ναυτιλία την κλιματική αλλαγή, τη διατήρηση και υπεράσπιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής Ναυτιλίας, καθώς και τη διάσταση μεταξύ των διεθνών και περιφερειακών ρυθμίσεων και νομοθετήσεων, αποκαλύπτοντας :

«Η ίδια η Ευρώπη δεν έχει καταλάβει ότι η Ναυτιλία είναι από τα σημαντικότερα -αν όχι το σημαντικότερο- στρατηγικό της όπλο. Κατέχει το 40% του παγκοσμίου στόλου.

Η σημασία του Ελληνικού στόλου κυρίως, έχει γίνει πολύ σαφής και ξεκάθαρη στον υπόλοιπο Δυτικό κόσμο»

Ο ίδιος τόνισε ότι η Ναυτιλία είναι διατεθειμένη να συνεισφέρει ότι μπορεί αλλά και ότι της αναλογεί για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και πρόσθεσε ότι οι μελλοντικοί «σταθμοί» για τη Ναυτιλία είναι η μείωση κατά 40% του ειδικού βάρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 και η μείωση κατά 50% το 2050, με βάση το 2008.

Τέλος  υπογράμμισε  πως πρέπει να επιβληθεί ένα τίμημα στις ποσότητες των καυσίμων που καταναλίσκουν τα πλοία, ενώ προέβλεψε ότι «το μέγεθος της Ελληνικής Ναυτιλίας θα παραμείνει το πρώτο παγκοσμίως».

Παράλληλα, στο περιθώριο της συζήτησης για τη Ναυτιλία και στο πώς αυτή επηρεάστηκε από την πανδημία τοποθετήθηκε και ο κ. Μαρινάκης, ο οποίος διευκρίνισε  ότι λόγω της πανδημίας επηρεάστηκαν, μεταξύ άλλων, τα δεξαμενόπλοια και τα LNGs, λέγοντας :

«Οι μεταφορές έχουν μειωθεί δραματικά, ωστόσο το τελευταίο εξάμηνο ξεκίνησε μια ανοδική πορεία της ναυλαγοράς και βρισκόμαστε σε επίπεδο ρεκόρ», επισημαίνοντας ότι η κρίση στην οικονομία μεταφέρεται και στη ναυτιλία.
 
Απέδωσε τη μεγάλη “πράσινη» στροφή”, όπως την ονόμασε, στις εξελίξεις στις ΗΠΑ με την ανάληψη της εξουσίας από τον Joe Biden, ενώ πρόσθεσε πως θα υπάρξουν στο μέλλον νέου τύπου πλοία, που θα λειτουργούν χωρίς την καύση πετρελαίου, εξ ου και πολλές εταιρείες πλέον επενδύουν στην «πράσινη ενέργεια». 

Για να προσθέσει : «Το μέλλον δεν είναι στα δεξαμενόπλοια. Θα πρέπει στον κλάδο μας να επενδύουμε πλέον και σε άλλων ειδών πλοία»



Πηγή