Σε μία σημαντική πρωτοβουλία που στόχο έχει τη στήριξη της ποιοτικής δημοσιογραφίας προχωρά η Αυστραλία, η οποία θέλει να υποχρεώσει τις Meta και Google να πληρώνουν τα μέσα ενημέρωσης για το ενημερωτικό περιεχόμενο που αναμεταδίδεται.
«Είναι σημαντικό οι ψηφιακές πλατφόρμες να διαδραματίζουν το ρόλο τους. Οφείλουν να στηρίζουν την πρόσβαση σε μια δημοσιογραφία ποιότητας που ενημερώνει και ενισχύει τη δημοκρατία μας» δήλωσε η υπουργός Επικοινωνιών Μισέλ Ρόουλαντ.
Μάλιστα, στο νέο πρόγραμμα που παρουσιάστηκε την Πέμπτη (12/12) η αυστραλιανή κυβέρνηση προειδοποιεί τους κολοσσούς του Ίντερνετ με φόρους σε περίπτωση άρνησής τους να συνάψουν σχετικές συμφωνίες με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Αυτή η πρωτοβουλία λαμβάνεται καθώς το Διαδίκτυο βγάζει τεράστια κέρδη από το περιεχόμενο των μέσων ενημέρωσης, ενώ οι παραγωγοί του, δηλαδή τα ίδια τα μέσα δίνουν «μάχη» για να επιβιώσουν.
«Η ταχεία ανάπτυξη των ψηφιακών πλατφορμών αυτά τα τελευταία χρόνια έχει αναστατώσει το τοπίο των μέσων ενημέρωσης στην Αυστραλία και απειλεί τη βιωσιμότητα της δημοσιογραφίας δημόσιου συμφέροντος» υπογράμμισε η Ρόουλαντ.
Φόρος για τη χρηματοδότηση των ΜΜΕ
Στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα ετήσια έσοδα των οποίων στην Αυστραλία υπερβαίνουν τα 160 εκατομμύρια δολάρια, θα επιβληθεί φόρος -το ύψος του οποίου δεν έχει ακόμα καθορισθεί- που προορίζεται για τη χρηματοδότηση των μέσων ενημέρωσης.
Οι όμιλοι αυτοί θα μπορούν ωστόσο να εξαιρεθούν από τη φορολογία αυτή, αν συνάψουν εμπορικές συμφωνίες με τις εταιρείες των αυστραλιανών μέσων ενημέρωσης.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, ο μηχανισμός αυτός θα αφορά πιθανόν τις μητρικές εταιρείες των Google, Facebook και TikTok, όμως η X θα μπορούσε να ξεφύγει επειδή τα έσοδά της στην Αυστραλία είναι κάτω από το προαναφερθέν όριο.
Στην Ευρώπη, η ΕΕ έχει εκδώσει από το 2019 μια οδηγία για τα «γειτονικά δικαιώματα» με στόχο να επιτρέψει στα μέσα ενημέρωσης να αμείβονται όταν περιεχόμενά τους επαναχρησιμοποιούνται από τους γίγαντες των ψηφιακών υπηρεσιών.
Η Αυστραλία καταβάλει σημαντικές προσπάθειες να θέσει έναν πλαίσιο λειτουργίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το τελευταίο διάστημα για να περιορίσει τις αρνητικές επιπτώσεις τους. Υπενθυμίζεται ότι, μόλις τον περασμένο μήνα η χώρα υιοθέτησε ένα νέο κανονισμό που απαγορεύει την πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στους ανηλίκους κάτω των 16 ετών.