Σε μία ακόμη πρόκληση κατά της Ελλάδας προχώρησε η Τουρκία με τη γνωστή τακτική της αμφισβήτησης της ελληνικής ευθύνης για Έρευνα και Διάσωση.
Συγκεκριμένα, σταθμός του Πειραιά είχε εκδώσει ΝΟΤΑΜ νωρίς το πρωί της Παρασκευής (20/12) για την έναρξη επιχείρησης Έρευνας και Διάσωσης και η Τουρκία με δική της -παράνομη- ΝΟΤΑΜ αμφισβήτησε την ελληνική αρμοδιότητα δηλώνοντας μάλιστα ότι οι έρευνες πρέπει να συντονίζονται με τις τουρκικές Αρχές, προκαλώντας έτσι σύγχυση και δυσκολεύοντας την επιχείρηση.
Η Τουρκική ΝΟΤΑΜ ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Σχετικά με την Ελληνική ΝΟΤΑΜ Α4928/24, η Τουρκία δεν αποδέχεται τον ορισμό της περιοχής Έρευνας και Διάσωσης (SAR) με αναφορά στο FIR Αθηνών.
Η περιοχή στην οποία αναφέρεται η Ελληνική ΝΟΤΑΜ είναι εν μέρει εντός της Θαλάσσιας περιοχής Έρευνας και Διάσωσης της Τουρκίας (SRR) όπως έχει δηλωθεί στον ΙΜΟ και περιλαμβάνεται στο παγκόσμιο εγχειρίδιο του ΙΜΟ.
Επομένως, όλες οι ενέργειες SAR στην τουρκική SRR πρέπει να συντονίζονται με τις αρμόδιες τουρκικές αρχές».
Χαρακτηριστικά, η ελληνική NAVTEX αφορούσε έρευνες σε ακτίνα πέντε μιλίων από το σημείο που έγινε το ναυάγιο, το οποίο ήταν μόλις 4,5 ν.μ. ανατολικά των ακτών της Ρόδου, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Με την ελληνική NAVTEX καλούνταν όλα τα μέσα στην περιοχή να έρθουν σε συντονισμό με το JRCC Πειραιά.
Η Τουρκία παγίως επιδιώκει να επεκτείνει μονομερώς την ζώνη ευθύνης για Έρευνα και Διάσωση (SRR) μέχρι το μέσο του Αιγαίου εγκλωβίζοντας τα ελληνικά νησιά σε ζώνες τουρκικής δικαιοδοσίας.
Μετά την παρέμβαση των τουρκικών αρχών, από την Αθήνα εκδόθηκε μια ακόμη ΝΟΤΑΜ η οποία έδινε απάντηση στην απαράδεκτη προσπάθεια της Τουρκίας να εκμεταλλευτεί μια ανθρώπινη τραγωδία με πρόσφυγες προκειμένου να επαναφέρει τις αμφισβητήσεις ελληνικών αρμοδιοτήτων στο Αιγαίο και στην Αν. Μεσόγειο.
Η Ελληνική ΝΟΤΑΜ ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Η Τουρκική ΝΟΤΑΜ είναι άκυρη δεδομένου ότι αναφέρεται σε δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης εντός του FIR Αθηνών όπου η μόνη αρμόδια Αρχή για την δημοσίευση ΝΟΤΑΜ’s σύμφωνα με τις διατάξεις του ICAO είναι η Πολιτική Αεροπορία.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η περιοχή Έρευνας και Διάσωσης υπό ελληνική ευθύνη συμπίπτει με το FIR Αθηνών όπως αποφασίστηκε στα περιφερειακά Συνέδρια Αεροναυτιλίας στην Κωνσταντινούπολη (1950), Παρίσι (1952) και Γενεύη (1958) που εγκρίθηκαν από όλα τα συμμετέχοντα κράτη συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας και επικυρώθηκαν με ομόφωνες αποφάσεις του Συμβουλίου του ICAO.
Έχει επίσης καταχωρηθεί στον ΙΜΟ και συμβαδίζει με τις συστάσεις του ΙΜΟ και του ICAO για την ευθυγράμμιση των ορίων έρευνας και διάσωσης με το αντίστοιχο FIR.
Επιπλέον, το JRCC Πειραιά είναι η μόνη αρμόδια αρχή που συντονίζει αποτελεσματικά και αποδοτικά όλες τις επιχειρήσεις SAR εντός της ελληνικής περιοχής SRR.
Τέλος, η περιοχή όπως περιγράφεται στην ελληνική ΝΟΤΑΜ βρίσκεται εντός ελληνικού εδάφους, ελληνικών χωρικών υδάτων και ελληνικού Εθνικού Εναέριου Χώρου όπου η Ελλάδα ασκεί κυριαρχία σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο.
Όπως και στο παρελθόν, η εσφαλμένη ερμηνεία και παραποίηση του γράμματος και πνεύματος των Διεθνών Κειμένων από τις τουρκικές Αρχές όσον αφορά τις ευθύνες της Ελλάδας για Έρευνα και Διάσωση απορρίπτονται από την Ελλάδα καθώς μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρές θεσμικές και πρακτικές επιπλοκές στην διεξαγωγή επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης».