Claude Cahun: Η Google τιμάει με Doodle την πρωτοπόρο Γαλλίδα φωτογράφο που έσπασε τα στερεότυπα μεταξύ των φύλων


Ίσως οι νέες γενιές αγνοούν την ύπαρξη μια πολύ σπουδαίας Γαλλίδας πρωτοπόρου, όπου δε δίστασε να πάει κατά των προτύπων της εποχής της και να ταχθεί κατά μια διαφορετικής ισότητας. Αυτής των ανθρώπων στην αυτοδιάθεση του σώματος και δη του φύλου.

Η Γαλλίδα Claude Cahun (Κλοντ Καέν) ήταν φωτογράφος, γνωστή για τις αυτοπροσωπογραφίες της οι οποίες αμφισβήτησαν τα πρότυπα φύλου και σεξουαλικότητας στις αρχές του 20ου αιώνα, τιμάται σήμερα από  την Google που της αφιερώνει το σημερινό της doodle, με αφορμή τη συμπλήρωση 127 χρόνων από τη γέννησή της.

Η Cahun γεννήθηκε στη Νάντη στις 25 Οκτωβρίου 1894 ενώ το πραγματικό της όνομα ήταν Lucy Renee Mathilde Schwob. Ήταν ανιψιά του avant-garde συμβολιστή Γαλλοεβραίου συγγραφέα Marcel Schwob και ανιψιά του οριενταλιστή συγγραφέα David Léon Cahun. Στην ηλικία των τεσσάρων ετών, η μητέρα της άρχισε να φανερώνει σημάδια ψυχικής ασθένειας και ο μόνιμος εγκλεισμός της σε ψυχιατρική μονάδα κλόνισε τη ζωή της οικογένειας.

Ανατράφηκε από τη γιαγιά της Ματίλντ Καχούν. Το 1918 αποφασίζει να πρωτοπορήσει κι έτσι αλλάζει το όνομά της σε Claude Cahun, αφού έχει πρώτα χρησιμοποιήσει τα ονόματα Claude Courlis και Daniel Douglas. Όταν οι γονείς της χώρισαν, ο πατέρας της ξαναπαντρεύτηκε την Madame Malherbe. 

Η κόρη της Μαλέρμπ, Σουζάν, έγινε η σύντροφος της Claude για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Θα άλλαζε και εκείνη όνομα και θα υιοθετούσε το Marcel Moore. Από μόνο του το γεγονός ότι δυο θετές αδερφές ήταν ζευγάρι αποτελούσε σκάνδαλο.

Claude Cahun: Η Google τιμάει με Doodle την πρωτοπόρο Γαλλίδα φωτογράφο που έσπασε τα στερεότυπα μεταξύ των φύλων | claude cahun


Οι καλλιτέχνες Claude Cahun και Marcel Moore ήταν ένα υπέροχο ζευγάρι που δούλευαν μαζί, έζησαν και αγαπήθηκαν για περισσότερα από 40 χρόνια.
Claude Cahun και Marcel Moore είναι τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα της Lucy Schwob και της Suzanne Malherbe, θετών αδελφών, οι οποίες γεννήθηκαν στη Nantes.

Μέχρι το 1916 η δουλειά της Claude είχε καθιερωθεί και αντανακλούσε τη δυναμική της fine art σκηνής σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον που υπήρχε εκείνη την εποχή για τους μη δυτικούς πολιτισμούς. Έκανε εικονογραφήσεις για βιβλία και περιοδικά και η δουλειά της είχε παρουσιαστεί σε σημαντικούς χώρους όπως το Φθινοπωρινό σαλόνι. Claude και Marcel μετακομίζουν στο Παρίσι και στις αρχές της δεκαετίας του 1920 συνδέθηκαν στενά με τους δημοσιογραφικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής.

Η Claude για ακόμη μία φορά μπροστά από την εποχή της, δημιούργησε μια περσόνα, μέσω της οποίας διατυπώνει τις παραλλαγές πάνω στο φύλο: θηλυκό, αρσενικό, ανδρόγυνο. Η προσωπική σεξουαλική της αμφισημία καλλιεργείται συνειδητά και θέτει υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις. Το πορτρέτο της με την Marcel Moore, το 1921 θα μπορούσε να διαβαστεί ως μια αλληγορία της σχέσης τους, μια σχέση με βαθιά εγγύτητα και κατανόηση μεταξύ δύο ισχυρών προσωπικοτήτων.

Σε όλη της τη ζωή η Claude Cahun χρησιμοποίησε την ίδια της την εικόνα προκειμένου να διαλύσει τα κλισέ γύρω από την ιδέα της ταυτότητας. Υπήρξε μια προσωπικότητα που αψήφησε τις σεξουαλικές, κοινωνικές και ηθικές συμβάσεις, προτείνοντας μια νεωτερικότητα που υπήρξε σημαντική επιρροή για πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες. Η σεξουαλική της αμφισημία συνειδητά καλλιέργησε και έθεσε υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις.



Πηγή