Με δεκάδες δημοσιονομικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος κατέθεσαν προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του έτους 2025 ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Θάνος Πετραλιάς, αλλά πάλι χωρίς την «ταμπακιέρα», δηλαδή χωρίς καμία πρόβλεψη, για τρίτη χρονιά, για τα αναδρομικα 2,5 δισ. των συνταξιούχων από τη λεηλασία του «ιδρώτα» τους το 2012, τα ισόποσα κρατικά «φέσια» προς ιδιώτες επιχειρηματίες και την εξαγγελθείσα από τη ΔΕΘ κατάργηση από το… 2023 για όλους της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης ποσού άνω των 1,2 δισ. ευρώ.
Δηλαδή, αποφεύγονται συστηματικά συνολικά σε όλους τους τελευταίους κρατικούς προϋπολογισμούς οι προβλέψεις για αντίστοιχα ποσά στις κρατικές δαπάνες, μολονότι είναι υποχρεωτικές στο πλαίσιο των αρχών του άρθρου 79 (παράγραφος 2) του Συντάγματος, όπως της ενότητας, της καθολικότητας, της ειδικότητας, της ειλικρίνειας και της ακριβείας κλπ ή κυβερνητικών υποσχέσεων ή δεσμεύσεων!
«Μετεξεταστέα» η κυβέρνηση στον τομέα των επενδύσεων – Δεν έπιασε τους στόχους
Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού 2025 προβλέπει (βλέπε παρατιθέμενο πίνακα) ότι το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού (έσοδα μείον δαπάνες) θα διαμορφωθεί σε -2,5 δισ. ευρώ (έλλειμμα), χωρίς τους τόκους σε (πλεόνασμα)… 3,4 δισ. ευρώ και το «πρωτογενές» αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης (χωρίς τους τόκους κλπ) σε (πλεόνασμα)… 6 δισ. ευρώ. Την ίδια εικόνα, μετά τις πραγματοποιήσεις, παρουσιάζουν και οι δύο προηγούμενοι κρατικοί προϋπολογισμοί, δηλαδή του 2023 και του 2024.
Ωστόσο, αν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης συμπεριελάμβανε προβλέψεις, έστω και με καθυστέρηση τριών ετών, στις κρατικές δαπάνες για τα παραπάνω «βερεσέδια», το αποτέλεσμα (έλλειμμα) του κρατικού προϋπολογισμού θα ήταν αυξημένο τουλάχιστον κατά 6,2 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αναλύεται ως ακολούθως:
-Κρατικά «φέσια» σε ιδιωτικές επιχειρήσεις 2,6 δισ. ευρώ: Το 2024, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις (από απλήρωτα τιμολόγια τα οποία παραμένουν σε εκκρεμότητα για περισσότερες από 90 ημέρες από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης) νοσοκομείων, ασφαλιστικών ταμείων, δήμων και των εφοριών (επιστροφές φόρων) σε ιδιώτες και προμηθευτές ανήλθαν σε επίπεδο ρεκόρ (3,2 δισ. ευρώ), ενώ στην εισηγητική έκθεση του προσχεδίου προϋπολογισμού του 2025 εκτιμά ότι το 2024 θα ανέλθουν σε 2,6 δισ. ευρώ, έναντι 2,2 δισ. ευρώ το 2023. Η καθυστέρηση στην πληρωμή των οφειλών αυτών, πέρα από τη στέρηση από την αγορά ισόποσης αναγκαίας ρευστότητας για παραγωγή και λειτουργία της, παραβιάζει όλες τις παραπάνω συνταγματικές αρχές κατάρτισης και εκτέλεσης των προϋπολογισμών καθώς και τη τη σχετική κοινοτική Οδηγία (ήδη η χώρα μας έχει παραπεμφθεί για τη παραβίαση αυτή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αλλά φεύ!!!).
Έτσι, και στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του 2025 δεν υπάρχει πρόβλεψη για μηδενισμό των ληξιπρόθεσμων αυτών κρατικών υποχρεώσεων. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με ευρήματα εκθέσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα «φέσια» αυτά είναι υψηλότερα, καθώς, κατά παραβίαση όλων παραπάνω συνταγματικών αρχών, η ενημέρωση του Μητρώου Δεσμεύσεων από τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης γίνεται χειροκίνητα», το πραγματικό ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων της Κεντρικής Διοίκησης (πολλά υπουργεία) δεν αποτυπώνεται με ακρίβεια, καθώς υφίστανται υποχρεώσεις οι οποίες δεν έχουν καταχωρηθεί στο Μητρώο Δεσμεύσεων των φορέων, με αποτέλεσμα την υποεκτίμηση των σχετικών μεγεθών κλπ
-Κατάργηση ή μείωση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης στις κύριες και επικουρικές συντάξεις κόστους 800 εκατ. ευρώ: Σε πρόσφατες δηλώσεις η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως ανακοινωσε ότι έως το Δεκέμβριο του 2024 θα κατατεθεί τροπολογία η οποία θα διορθώνει τις στρεβλώσεις στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων, οι οποίες όχι μόνο εξανεμίζουν τις ετήσιες αυξήσεις τους αλλά σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν σε μείωση του αρχικού ποσού, ενώ συνεχώς κυκλοφορούν σενάρια για κατάργηση ή μείωσή της στις κύριες και επικουρικές συντάξεις.
Υπενθυμίζουμε ότι η ειδική εισφορά αλληλεγγύης είναι ένα από τα τελευταία εναπομείναντα μνημονιακά μέτρα (θεσπίστηκε με το ν.3986/2011) κι αφορά περισσότερους από 500.000 συνταξιούχους με εισόδημα άνω των 1.400 ευρώ και συνολικά πάνω από 1.350.000. Οι μηνιαίες παρακρατήσεις για την εισφορά αλληλεγγύης για τις κύριες συντάξεις, διαμορφώνονται κλιμακωτά από 3% έως 14% ενώ παρακράτηση εφαρμόζεται και στις επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ.
Κι όμως δεν διάβασα και στο προσχέδιο να έχει γίνει σχετική πρόβλεψη στις κρατικές δαπάνες. Αντιθέτως, είδα να παρουσιάζονται οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλιση (ΕΦΚΑ κλπ) να είναι… πλεονασματικοί κατά 1,3 δισ. ευρώ, ποσό που διαμορφώνει σε υψηλότερα επίπεδα το προβλεπόμενο πρωτογενές… «πλεόνασμα»!!! Αυτό σημαίνει (αν η ενημέρωσή μου δεν είναι ελλιπής!) ότι δεν θα προωθηθεί η σχετική τροπολογία που ανακοίνωσε η κυρία Κεραμέως;
-Τα αναδρομικά από τη λεηλασία των συντάξεων το… 2012 κόστους 2,7 δισ. ευρώ: Μολονότι συνεχώς διαβάζουμε επί… δύο χρόνια ότι… επίκειται η έκδοση της απόφασης του ανωτάτου ειδικού δικαστηρίου για την επιστροφή μέρους (2,5 δισ. ευρώ) της περικοπής των συντάξεων που επεχείρησε το κράτος το 2012, πάλι δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στις κρατικές και στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του 2025. Δηλαδή, είναι τόσο σίγουρη η κυβέρνηση ότι οι δικαστές δεν θα εκδώσουν την περιβόητη απόφαση ούτε το 2025;